Funktionsmedicin

Funktionsmedicin beskrivs ofta som
"The Medicine of Why"

Funktionsmedicin är inte alternativmedicin utan ett vetenskapsbaserat tänk och utvecklat ur skolmedicinen för att bättre kunna förstå orsakerna och hantera komplexa kroniska sjukdomar och metabola symptom. Varje människa är genetiskt och biokemiskt unik och måste behandlas därefter. Därför lägger vi stor vikt på insamling av information om dig som patient. Detta görs genom omfattande frågeformulär, klinisk undersökning, bioimpedansmätning, blodanalyser och laboratorieanalyser.

I en grundundersökning ingår följande:

• En grundlig genomgång av patientens insamlande sjukdomshistoria och symptom.
  • Blodanalyser som tas på plats (Hb, långtidssocker, stresslaktat, blodfetter)
  • Blodtryck
  • Klinisk funktionsmedicinsk undersökning
  • Kroppsammansättningsanalys med Inbody 770 för att se kroppens fördelning  mellan vätska, muskler, underhudsfett, visceralt fett och mineraler.
  • En behandlingsplan för kost och motion utifrån dina besvär, symptom och mål
  • Sammanfattning av din undersökning och målbild.
Ett första besök kostar 3 850 kr och varar 120 min. Ett återbesök kostar 1600 kr och varar i 60 min. I en del fall kommer det i patientens individuellla program att rekommenderas specifika terapeutiska kosttillskott för att återställa kroppens funktioner och påskynda läkning och återhämtning. Vi diskuterar oss fram till vad vi prioriterar efter vad som passar din budget. Kostnaden för dem tillkommer.

Jag vill boka tid!

Inom funktionsmedicinen söker vi alltid orsaken till varför sjukdom och problem uppstår och behandlar densamma med att hitta de underliggande orsakerna där problemet först uppstod. Människan och hennes system har en fantastisk förmåga till självläkning om man ger den de rätta förutsättningarna. Lite förenklat kan man säga att man tar bort skadliga saker som hindrar läkning och utveckling och tillför bra saker som skapar läkning.